
Warsztaty dla klas VII „Debata”
7 i 8 października odbyły się w naszej szkole:
- 3 godzinne warsztaty, w których uczestniczyli uczniowie klas VII a, b, c w ramach programu ,, Debata ‘’
Warsztaty prowadziła specjalistka- socjoterapeutka z Centrum Działań Profilaktycznych w Wieliczce. Program „Debata” reprezentuje formę krótkiej interwencji profilaktycznej w grupie i ma za zadanie redukować czynniki ryzyka: poznawcze i społeczne skłaniające młodych ludzi do picia alkoholu. Obecna wersja programu znajduje się w „Systemie rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego” wdrażanym przez: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Istotną cechą programu jest jego otwarty charakter, co umożliwia uczestnikom współrealizowanie programu i aktywne uczestnictwo w spotkaniu. Jest to forma bardzo atrakcyjna dla młodych ludzi, dlatego łatwo angażują się w zajęcia.
Program opiera się na korygowaniu błędnych przekonań normatywnych przy jednoczesnym kształtowaniu tych prawidłowych, dotyczących używania środków psychoaktywnych. Uczestnicy programu dowiadują się także o nagłych i odroczonych konsekwencjach picia alkoholu oraz o skutkach podejmowania zachowań ryzykownych .
- 2 godzinne warsztaty dla uczniów klasy IV a z komunikacji interpersonalnej- Porozumienie bez przemocy,, Język żyrafy’
Amerykański psycholog Marshall Rosenberg wyróżnił 2 style porozumiewania się, którym przyporządkował 2 zwierzęta symbolizujące przeciwne dla siebie sposoby komunikacji. Pierwsze z nich- szakal- oczekuje, że inni spełnią jego żądania. Nie respektuje prawa innych do samostanowienia. Generalizuje, uogólnia, rani i osądza.
Kolejnym stylem jest tzw. styl żyrafy będącej przeciwieństwem szakala.Żyrafa symbolizuje szczerość, umiejętność słuchania, rozumienia punktu widzenia innych, przede wszystkim komunikowania się z innymi bez oceniania. Uczniowie podczas warsztatów mieli m.in. możliwość poznać i zrozumieć komunikaty wywołujące konflikty, uczyli się wyrażać swoje uczucia, potrzeby i prośby w sytuacjach konfliktowych.